diumenge, 29 de desembre del 2013

EL CODI ORAL


PARLAR I ESCOLTAR



L'habilitat de PARLAR és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa. 

L'habilitat d'ESCOLTAR és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o d'un discurs pronunciat oralment.

QUE VOL DIR SABER ESCOLTAR? Saber escoltar demana un paper ACTIU i PARTICIPATIU, demana un RESPECTE per l'emisor i les seves idees, demana SER OBJECTIU per intentar entendre que ens vol dir l'altre. 

Un bon oïent també sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador, sap descbrir les idees principals del missatge i sap reaccionar al missatge i parlar si cal, quan acaba l'orador.


Totes aquestes petites claus de teoria ens han servit per després saber portar millor la pràctica i per saber més sobre el llenguatge i les seves habilitats i la comunicació, ja que és tant important.

A classe de Comunicació oral, escrita i digital (COED) ens hem llegit el llibre de COM PARLA BÉ EN PÚBLIC i m'ha servit molt a l'hora de fer un presentació davant de la classe o d'un grup de gent. Nosaltres, vam haver de realitzar un treball escollint la informació que voliem guardar per en un futur poder revisar aquests consells per com parlar bé en públic. Després vam dedicar una classe per poder ficar en comú les idees entre tots. 

A continuació us mostraré una petita per del llibre que és un decàleg on t'explica déu característiques que ha de tenir un discurs en llenguatge oral. 

1. Parlar amb frases curtes i de construcció sintàctica simple.
2. Separar les frases per pauses i silencis. Marcar les pauses.
3. Fer canvis de to. Utilitzar preguntes i preguntes retòriques. Utilitzar exclamacions.
4. Aprofitar l'efecte de les repeticions de paraules o conceptes.
5. Jugar amb les oposicions i les antítesis.
6. Avançar i recular en l'argument del discurs.
7. Enumerar i marcar les enumeracions.
8. Utilitzar connectors per a articular clarament el discurs.
9. Posar exemples i comparacions, contar paràboles, utilitzar metàfores, baixar el que és abstracte a alguna cosa concreta.
10. Utilitzar l'acudit o l'anècdota personal per a aproximar-se al públic i fixar millor els missatges.

Rubio, Joana, Francesc Puigpelat. Com parlar bé en públic. Editorial labutxaca. Edicions 62,s.a. Barcelona. 2010


Aquests consells també ens han servit molt per fer una bona recitació d'un poema on després vam haver de fer una autoavaluació personal per veure els errors. La veritat és que em va servir molt aquesta autoavaluació. Un company et grabava mentres recitaves i així pots observar tot el que has fet malament per poder canviar-ho. 

El poema que jo vaig recitar és De tu i de mi de Miquel Martí i Pol. 

De tu i de mi parlo molt: de nosaltres,
d'aquest nosaltres càlid
dins el qual hi ha paraules i silencis,
projectes i neguits,
molt d'amor, i a vegades,
per què no? una certa indiferència.

De tu i de mi parlo molt, de les nostres
entranyables foteses,
de tot allò petit, subsidiari,
que ens confereix, al meu entendre, tota
la grandesa possible.

Minuciós, parlo d'aquestes coses
i ho faig amb mots senzills, per tal que puguin
ésser compreses per tothom,
per mi mateix primer de tot,
que me les dic moltíssimes vegades.

De tu i de mi parlo molt, i també
de llocs, d'amics, de la vida viscuda,
i ho faig planerament,
sense èmfasi ni joc,
tal com sovint parlem entre nosaltres.

No penso pas, t'ho puc jurar, que sigui
gran cosa tot plegat; diguem que es tracta
d'un lúcid exercici
per créixer i estimar: res més que això,
o res menys, tal vegada.

Parlo molt de nosaltres, confegeixo
una petita història
com tantes altres. Vet ací el seu mèrit,
si algun en té, o vet ací, si vols,
el que la fa clara i compartidora.


I també el fet d'haver escoltat la recitació dels nostres companys i aconsellar-los o millorar aspectes nostres. 

Per els dos treballs modulars és a dir, de les dues asignautres, COED I GITIC a l'hora d'exposar-los també he tingut en compte els consells d'aquest llibre per poder realitzar una bona presentació. A continuació us faré una explicació d'aquests treballs.


IDENTIAT I TERRITORI






Aquest treball el vaig realitzar amb l'Ariadna Beltrán. Vam voler fer una comparació entre dos barris de Barcelona i trencar els topics que tenen. Hem fet una comparació a diferents àmbits com la gastronomia, la cultura, els habitants i els comerços d'aquests dos barris.

Les conclusions que vam extreure van ser que no tot és el que sembla ni el que poden  dir. Com bé es diu, les aparençes enganyen. Tenim una gran ciutat que és Barcelona amb grans monuments, espais culturals, restaurants, bar, parcs, entre d'altres. Que poden estar en petits llocs que ni veiem. Descobrim aquestes meravelles que ens envolten. I que a partir d’ara us mireu tots dos barris amb uns ulls diferents: que no us faci por entrar al Raval i que no penseu que a Sarrià només trobareu tendes caríssimes i tant sols primeres marques.


UN BON COMUNICADOR

Aquest treball el vaig realitzar amb la Lucia Barca, l'Ariadna Beltrán, la Georgina Bozal, la Carlota Esteban i la Laura Fontseré. Havíem d'exposar un bon comunicador tant en l'àmbit oral, escrit com digital i vam escollir a Albert Om. 
Pel que fa a la comunicació oral vam agafar un episodi del programa "El convidat" de TV3 on entrevista a la Gemma Mengual. En la comunicació escrita vam agafar una article: Carta a Floquet de Neu "Si fossis viu" on vam analitzar-lo següint les pautes de les característiques del text. I per últim pel que fa a la comunicació digital, vam investigat el seu Twitter i Facebook. 

Després de analitzar-lo detalladament, vam arribar a la conclusió de que era un molt bon comunicador. 

A continuació us deixo el Pearltrees realitzat.


Albert Om in Ariadna Fresquet Mascarell (ariadnafresquetmascarell)

Cultivate your interests with Pearltrees for Android




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada