diumenge, 29 de desembre del 2013

LES 4 HABILITATS LINGÜÍSTIQUES



            PARLAR                                     ESCOLTAR        
               

LLEGIR                                          ESCRIURE






Aquestes quatre habilitats lingüístiques les podem classificar en CODI ORAL i CODI ESCRIT

  • CODI ORAL: PARLAR I ESCOLTAR
  • CODI ESCRIT: LLEGIR I ESCRIURE

QUINA ÉS LA DIFERÈNCIA ENTRE EL CODI ORAL I EL CODI ESCRIT?

Un individu que vulgui dominar el codi escrit de la seva llengüa no ha pas d'adquirir tots els coneixements, bona part d'aquests coneixements ja els sap perquè domina el codi oral de la mateixa llengua. Els que ha d'aprendre, són només els específics del codi escrit: aquelles regles que regeixen l'escrit i que no s'utilitzen en l'oral. Per esbrinar quines són aquestes regles, podem comparar els dos models: les regles de l'oral i les regles de l'escrit. 

Característiques contextuals. Es refereixen al context (espai, temps, relació entre els interlocutors ) de la comunicació. 

La comunicació oral és immediata en el temps mentre que la lectura es diferida (el lector tarda bastant a poder llegir l'escrit que ha fet l'autor).

Característiques textuals. Fan referència al missatge (el text) de la comunicació. Quines estructures s'usen i quines no, el grau de complexitat que tenen, l'ordre de les paraules, etc...

Diferències en l'adequació, la coherència, la cohesió, en la gramàtica pel que fa a fonologia i grafia, morfologia, sintaxi i lèxic.

QUINA ÉS LA RELACIÓ ENTRE EL CODI ORAL I EL CODI ESCRIT?

Per als medievals l'escrit era molt més important que l'oral, el model normatiu que calia seguir per aprendre gramàtica i retòrica. Per a la lingüística estructurada i per a la generativa del segle XX l'oral és l'objecte únic dels seus estudis, mentre que l'escrit és un simple mitjà per transcriure la parla. 


També tenen unes característiques o propietats de text/discurs que són les qualitats que té un escrit o un discurs quan actua amb eficàcia com a miisatge real en una situació comunicativa.

Quan realment és compleix tot això, parlem d'un text SIGNIFICATIU

Podem classificar-les en:

  • DESCRIPTIVES: Són les que analitzen, que expliquen, en funció d'algun aspecte lingüístic.
Adequació (grau d'adaptació d'un discurs a la seva situació comunicativa), coherència (propietat del text que selecciona la informació rellevant de la que no ho és) i cohesió (connectors que permeten al lector, interpretar aquest text amb eficàcia).
  • PRESCRIPTIVES: Són les que determinen normes d'ús. Unes vindran donades de l'autoritat lingüístiques i les variacions venen donades més per les normes socials.
Correcció (norma explícita d'ús en una comunitat lingüística de parlants) i varietat (qualitat dels trets estilístics i expressius)







                                     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada