A l'any de 1956, Benjamí Bloom, va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius. Es va convertir en eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. Hi va proposar que el procés d’aprenentatge encaixava en un dels tres dominis psicològics, el Cognitiu.
- El domini Cognitiu - processar informació, coneixement i habilitats mentals
- El domini Afectiu - actituds i sentiments
- El domini psicomotor - habilitats manipulatives, manuals o físiques
EL domini cognitiu categoritza i ordena habilitats de pensament i objectius.
En els anys 90, un antic estudiant de Bloom, Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia i va publicar, l'any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom. Un dels aspectes clau d'aquesta revisió és l'ús de verbs en lloc de substantius per a cada categoria i l'altre, el canvi de la seqüència d'aquestes dins la taxonomia.
SUB CATEGORIES DE LA TAXONOMIA REVISADA DE BLOOM
Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior
Recordar - Aplicar - Analitzar - Avaluar - Crear
Habilitats de Pensament d'Order Superior
Els verbs (recordar, aplicar, analitzar, avaluar i crear) descriuen moltes de les activitats, accions, processos i objectius que es practiquen diàriament dins de l’aula. Però degut a l'emergència i integració de les TIC, fan presència tant en les nostres vides i en les dels estudiants, com en les classes.
Per les raons anteriors, hem esmenar aquest dèficit i revisar novament la taxonomia per "digitalitzar", d'allà neix aquesta Taxonomia de Bloom per a l'era digital.”
LA COL·LABORACIÓ I LA TAXONOMIA DE BLOOM
Tal i com s’ens presenta al recurs Eduteka, “la col · laboració és una habilitat del Segle XXI que s'utilitza al llarg del procés d'aprenentatge. En alguns moments és un element de la Taxonomia de Bloom i en altres és simplement un mecanisme que pot utilitzar-se per facilitar el Pensament d'Ordre Superior i l’aprenentatge.”
HABILITATS DE PENSAMENT
Les habilitats de pensament són molt importants i un cop estiguin adquirits per els nostres estudiants ja seran per sempre.
Tal i com ens diu a Eduteka, “el Docent del Segle XXI jalona l'aprenentatge dels estudiants, construint sobre la base de recordar coneixement i comprendre per portar-los a utilitzar i aplicar habilitats, a analitzar i avaluar processos, resultats i conseqüències i, a elaborar, crear i innovar.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada