dimarts, 24 de desembre del 2013

TAXONOMIA DE BLOOM



A l'any de 1956, Benjamí Bloom, va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius. Es va convertir en eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. Hi va proposar que el procés d’aprenentatge encaixava en un dels tres dominis psicològics, el Cognitiu.

  • El domini Cognitiu - processar informació, coneixement i habilitats mentals
  • El domini Afectiu - actituds i sentiments
  • El domini psicomotor - habilitats manipulatives, manuals o físiques

EL domini cognitiu categoritza i ordena habilitats de pensament i objectius.

En els anys 90, un antic estudiant de Bloom, Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia  i va publicar, l'any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom. Un dels aspectes clau d'aquesta revisió és l'ús de verbs en lloc de substantius per a cada categoria i l'altre, el canvi de la seqüència d'aquestes dins la taxonomia.

SUB CATEGORIES DE LA TAXONOMIA REVISADA DE BLOOM

Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior
    
Recordar -  Aplicar - Analitzar - Avaluar - Crear

Habilitats de Pensament d'Order Superior

Els verbs (recordar, aplicar, analitzar, avaluar i crear) descriuen moltes de les activitats, accions, processos i objectius que es practiquen diàriament dins de l’aula. Però degut a l'emergència i integració de les TIC, fan presència tant en les nostres vides i en les dels estudiants, com en les classes.

Per les raons anteriors, hem esmenar aquest dèficit i revisar novament la taxonomia per "digitalitzar", d'allà neix aquesta Taxonomia de Bloom per a l'era digital.”




LA COL·LABORACIÓ I LA TAXONOMIA DE BLOOM



Tal i com s’ens presenta al recurs Eduteka, “la col · laboració és una habilitat del Segle XXI  que s'utilitza al  llarg del procés d'aprenentatge. En alguns moments és un element de la Taxonomia de Bloom i en altres és simplement un mecanisme que pot utilitzar-se per facilitar el Pensament d'Ordre Superior i l’aprenentatge.”





HABILITATS DE PENSAMENT


Les habilitats de pensament són molt importants i un cop estiguin adquirits per els nostres estudiants ja seran  per sempre.
Tal i com ens diu a Eduteka, “el Docent del Segle XXI jalona l'aprenentatge dels estudiants, construint sobre la base de recordar coneixement i comprendre per portar-los a utilitzar i aplicar habilitats, a analitzar i avaluar processos, resultats i conseqüències i, a elaborar, crear i innovar.”



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada